Sarjanalkukoulutus 2016

Liiga

Keskirajatulkinta säilyy

Erätauot 3min 2-3 erän välillä 15min (8min + 7min lämmittelyaika)

Liberokäytäntö merkitään aina huomautussarakkeeseen, kun on kaksi liberoa.

  • Seuraavasti:
    • ”SAMPO: FIVB käytäntö”
    • ”ETTA: Eräkohtainen libero”

Yhteistyö

  • kommunikointi
  • Hoitakaa ”omat hommanne”

Verkkovirhe

  • Verkkotuomari ”unohtaa” pallon, keskittyy vain olennaiseen: verkko ja keskiraja

Varoituskorttien käyttö

  • pelaajien reagointi
  • Suullinen varoitus kohdistuu koko joukkueelle, aina pelikapteenin kautta.
  • Keltainen kortti on henkilökohtainen.
  • Varoituskorttia tulee käyttää rohkesti; ei vaikuta itse pelin kulkuun

Älä tee ”tyhmiä” virheitä

Pöytäkirjat

  • Päätuomari säilyttää niitä 1kk ajan, jonka jälkeen ne voi hävittää

Ligan kanssa on sovittu, että pitkällä erätauolla tuomariston (ja tarkkailijoiden) tulee poistua suoraan pukukoppiin. Jääminen saliin/yleisiin tiloihin, kahvien/juoimien hakeminen on kielletty.

Myöa tupakalla käynnit on kielletty.

Poikkeustapauksia liittyen pelikatkoihin ja näihin liittyvät seuraukset

Case 1:

Päätuomari on viheltänyt aloitusluvan ja vaihtopelaaja astuu vaihtoaluelle lähestyen sivurajaa. Kirjur ei reagoi eikä käytä summeria. Peli ei pysähdy, eikä kenttäpelaaja lähde kohti vaihtoaluetta.

Tuomarit: evätään vaihtopyyntö, peliä ei pysäytetä

Pelaaja: palaa takaisin vaihtopenkille

Seuraamus: Virheellinen katkopyyntö, joka tulee merkitä pöytäkirjaan pallorallin jälkeen

 

Case 2:

Päätuomari on viheltänyt aloitusluvan ja vahtopelaaja ymmärtää olevansa tulossa liian myöhään, eikä täten astu vaihtoalueelle. Kirjuri painaa kuitenkin summeria. Peli ei pysähdy eikä kenttäpelaaja lähde kohti vaihtoaluetta.

Seuraus: Ei mitään, summeri sivuutetaan.

 

Case 3:

Päätuomari on viheltänyt aloitusluvan ja vaihtopelaaja ymmärtää olevansa tuolossa liian myöhään, eikä täten astu vaihtoalueelle. Kirjuri kuitenkin painaa summeria. Peli pysähtyy, kenttäpelaaja lähtee kohti vaihtoeluetta.

Tuomarit: Peli pysäytetään, uusi pallo

Pelaaja: Palaa vaihtopenkille.

Seuraamus: Vaikka ei ollut vaihtopyyntöä, jooukkue pysäytti pelin: VIIVYTYS, joka merkitään pöytäkirjaan välittömästi.

 

Case 4:

Päätuomari on viheltänyt aloitusluvan ja valmentaja painaa summeria aikalisän merkiksi, mutta ei tee käsimerkkiä. Peli ei pysähdy.

Tuomarit: Peliä ei pysäytetä

Pelaaja:

Seuraamus: Ei seurauksia

 

Case 5:

Päätuomari on viheltänyt aloitusluvan ja valmentaja painaa summeria aikalisän merkiksi, mutta ei tee käsimerkkiä. Peli ei pysähtyy, koska pelaajat alkoivat siirtyä aikalisälle.

Tuomarit: Peli pysäytetään. merkitään ao. sanktio, uusi pallo

Pelaaja: Ei aikalisää

Seuraamus: Vaikka ei ollut aikalisäpyyntöä, mutta peli pysäytettiin, joten seurauksena on VIIVYTYS, joka merkitään pöytäkirjaan välittömästi.

 

Case 6:

Päätuomari on viheltänyt aloitusluvan ja valmentaja painaa summeria aikalisän merkiksi ja näyttää virallista käsimerkkiä. Peliä ei pysäytetty.

Tuomarit: Peliä ei pysäytetä

Pelaaja: Ei aikalisää

Seuraamus: Virheellinen katkopyyntö, joka tulee merkitä pöytäkirjaan pallorallin jälkeen

(Huom! Tämä vain ensimmäisellä kerralla! Seuraavat viivytyksinä, ja peli katkaistaan heti.)

 

Case 7:

Päätuomari on viheltänyt aloitusluvan ja valmentaja painaa summeria aikalisän merkiksi ja näyttää virallista käsimerkkiä. Peliä pysähtyi, koska pelaajat alkoivat siirtyä aikalisälle.

Tuomarit: Peli pysäytetään, evätään aikalisä

Pelaaja: Ei aikalisää

Seuraamus: Virheellinen katkopyyntö, mutta koska peli pysäytettiin seurauksena on VIIVYTYS, joka merkitään pöytäkirjaan välittömästi.

(HUOM! Jos virheellinen katkopyyntö aiheuttaa viivytyksen, ei merkitä virheellistä katkopyyntöä, vaan pelkkä viivytys)

 

Verkkotuomari

Yhteistyö

Pää- ja verkkotuomarin tehtävät on selkeästi säännöissä eriytetty.

Pelin nopeus on kasvanut joten erittäin lyhyessä ajassa tuomareiden tulee tarkistaa ja arvioida monia asioita.